Η Ρωσική αγορά οίνου

Η ρωσική αγορά οίνου, από πλευράς κύκλου εργασιών, προσεγγίζει τα 693 εκατομμύρια δολάρια.

Τα κρασιά ανώτερης ποιότητας και υψηλής τιμής πώλησης, που στις δεκαετίες του 1990 και 2000 απευθύνονταν σε καταναλωτές υψηλής εισοδηματικής τάξης, έδωσαν τη θέση τους σε καλά ενημερωμένους πελάτες, που ταξιδεύουν, μιλούν ξένες γλώσσες, γνωρίζουν τα προϊόντα και δεν ενδιαφέρονται (καίτοι ευκατάστατοι) πρωτίστως για την επίδειξη του πλούτου τους αλλά για τη συμμετοχή σε μια νέα αναδυόμενη κουλτούρα με στόχο την απόλαυση.

Αγοραστική συμπεριφορά

Η ετήσια κατανάλωση κατά κεφαλή είναι της τάξης των 10 λίτρων και κινείται σταθερά ανοδικά.

Το προφίλ του καταναλωτή έχει επηρεαστεί από στοιχεία όπως η αλλαγή γενεάς και η πολιτική και οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2014.

Η γενιά των τριαντάρηδων καταναλωτών, που διαμορφώνει το μέλλον της ρωσικής αγοράς κρασιού, μπορεί να μη διαθέτει το εισόδημα των σαρανταπεντάρηδων που ανέβασαν ψηλά τον πήχη τα προηγούμενα έτη, αφήνει όμως ευδιάκριτο ίχνος στην αγορά με τις επιλογές, τις προτιμήσεις, την εξωστρέφεια και τη δεκτικότητά της όσον αφορά σε νέες προτάσεις και ποικιλίες.

Οι άρρενες καταναλωτές, που κυριαρχούσαν κατά τη δεκαετία του 1990, έχουν παραχωρήσει έδαφος στις γυναίκες, ιδιαίτερα στις νεότερες και ειδικά όταν το κρασί καταναλώνεται εντός χώρου εστίασης. Η αγοραστική ισχύς των ανδρών καταναλωτών παραμένει αδιαμφισβήτητη όταν πρόκειται για την αγορά δώρων και την παράθεση γευμάτων στο πλαίσιο επιχειρηματικών επαφών.

Μεταξύ των καταναλωτών μεγαλύτερης ηλικίας, οι άνδρες διατηρούν το προβάδισμα, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 35-45 αστών καταναλωτών παρατηρείται μεγαλύτερη ισορροπία όσον αφορά στην επιλογή και στην αγορά κρασιών και από τα δύο φύλα.

Το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για τους νεότερους καταναλωτές αποτυπώνεται και στις τακτικές προσέγγισης των αγοραστών. Πέραν των «παραδοσιακών» εργαλείων των εκπτώσεων, των δείπνων συνοδεία κρασιού, των απευθείας τηλεφωνικών κλήσεων και της παροχής οικονομικών κινήτρων, επιστρατεύεται η διαδικτυακή επικοινωνία υψηλού επιπέδου (πλούσια πληροφόρηση, εξεζητημένα γραφικά κλπ.).

Δυναμικά αναπτύσσεται το σκέλος της εταιρικής κατανάλωσης, που περιλαμβάνει κυρίως την αγορά κρασιών που προσφέρονται ως δώρα στους εργαζομένους και στους συνεργάτες μιας επιχείρησης. Οι εταιρείες των κλάδων πετρελαίου, αερίου, κατασκευών, χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών και παραγωγής και εκμετάλλευσης μεταλλευμάτων πραγματοποιούν τέτοιου είδους αγορές κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Η έμφαση σε αυτό το σκέλος δεν είναι τυχαία, καθώς ορισμένοι έμποροι εκτιμούν ότι το 30%-50% του συνόλου των εκλεκτών κρασιών που πωλούνται στη διάρκεια του έτους διατίθεται ακριβώς αυτήν την περίοδο.

Εισαγωγές Οίνων στη Ρωσική Ομοσπονδία

Σημαντικότεροι προμηθευτές της ρωσικής αγοράς είναι η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Γεωργία, η Αμπχαζία (που αναγνωρίζεται από τη Ρωσία ως ανεξάρτητη), η Χιλή, η Νότια Αφρική, η Πορτογαλία, η Αργεντινή, η Ουκρανία, η Μολδαβία και η Γερμανία. Το 45% του κρασιού που εισάγεται είναι εμφιαλωμένο, το 48% μη εμφιαλωμένο (και >2L) και το 7% αφρώδες.

Εισαγωγικές Επιχειρήσεις

Ηγέτιδες εισαγωγικές επιχειρήσεις είναι, τα τελευταία χρόνια, οι Simple (http://simplewine.ru), MBG (http://mbg-wine.ru), Eurowine (www.eurowine.ru), FORT Wine & Spirits (http://fortwine.ru), DP-Trade (www.wine-dp-trade.ru), και Mistral Alko (www.mistralalko.ru). Μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις όπως οι Classica (www.classicawines.ru), Grape (http://grape.ru) και Vinoterra (www.vinoterra.ru) παρουσιάζουν καλές προοπτικές. Ενδιαφέρουσα είναι η προσπάθεια παραγωγών και διανομέων βότκας να μπουν στην αγορά κρασιού τα τελευταία χρόνια (π.χ. Ladoga Group: www.ladogaspb.com). Μικροί εισαγωγείς, που επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές προέλευσης (π.χ. η Wine & Only www.wineandonly.ru που εισάγει γαλλικά κρασιά) στέκονται με αξιώσεις.

 

 

Ανάλυση S.W.O.T για το Ελληνικό κρασί στη Ρωσία

Δυνατά σημεία

Πολύ καλή σχέση ποιότητας τιμής

Εξαιρετικό Ελληνικό μικροκλίμα και τοπικές ποικιλίες σε συνδυασμό με την θετική επίδραση του Ελληνικού μικροκλίματος και στις εισαγόμενες ποικιλίες

Κερδίζει όσους το δοκιμάζουν

Στην Ελλάδα υπάρχουν Ρωσόφωνοι, οι οποίοι μπορούν να αξιοποιηθούν

Κοινή θρησκεία

Ρωσικός τουρισμός στην Ελλάδα

Αδύναμα σημεία

Το Ελληνικό κρασί δεν έχει κτίσει την εικόνα του στη Ρωσική αγορά

Το Γαλλικό κυρίως, το Ισπανικό αλλά και το Ιταλικό κρασί είναι ήδη ανεπτυγμένα στη Ρωσική αγορά από την αρχή της ίδρυσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας, αλλά και πριν από τον καιρό της Σοβιετικής Ένωσης και της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Υπάρχουν μάλιστα Γαλλικές, Ιταλικές και Ισπανικές θυγατρικές εταιρείες κρασιού στη Ρωσία.

Ιταλοί και Ισπανοί έχουν επαρκή υποστήριξη από τα κράτη τους στην προώθηση.

Ευκαιρίες

7η  σημαντικότερη αγορά οίνου διεθνώς

Η εσωτερική παραγωγή αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση ιδίως στα κρασιά καλής ποιότητας

Αυξητικές τάσεις στα ποσοστά των καταναλωτών που επιθυμούν να αγοράζουν κρασιά καλής ποιότητας

Αυξάνεται σημαντικά η προτίμηση των γυναικών για την κατανάλωση ποιοτικών οίνων

Αναπτύσσεται δυναμικά το σκέλος της εταιρικής κατανάλωσης

Οι Ρώσοι αγαπούν πολύ την Ελληνική μυθολογία. Η αναφορά στο Διόνυσο είναι σημαντικός αρωγός

Δεν υπάρχει εμπάργκο

Αναπτύσσεται ραγδαία το ηλεκτρονικό εμπόριο

Πολλές ηλεκτρονικές αλυσίδες λιανικής επιθυμούν να τοποθετήσουν και Ελληνικά κρασιά για να ενισχύσουν την ποικιλία και τις πωλήσεις τους

Απειλές

Ύπαρξη πολλών τοπικών  (ρωσικών) προϊόντων χαμηλού κόστους

Αρκετά υψηλοί συντελεστές ειδικών φόρων κατανάλωσης

Υπάρχει ήδη πολύ μεγάλη ποικιλία ποιοτικών κρασιών στη Ρωσική αγορά κυρίως Γαλλικών, Ιταλικών και Ισπανικών.

Δεν υπάρχουν οργανωμένες cargo μεταφορές. Ο εξαγωγέας είναι υποχρεωμένος τις περισσότερες φορές να χρεωθεί πλήρες κοντέινερ ή φορτηγό.

Εάν δεν υπάρχει εισαγωγέας ή κάποιος συνεργάτης στη Μόσχα είναι σχεδόν αδύνατον να προσφέρεις τιμές DDP

Οι εισαγωγείς οίνου στη Ρωσία είναι λίγοι σε αριθμό